Kelebihan Solat Dhuha

Kelebihan Solat Dhuha

Wednesday, 26 December 2012

Cara memasukkan kebesaran Allah di dalam hati.



Ulama bagi tau ada 4 saluran yang boleh membina iman kita, untuk memasukkan iman di dalam hati kita..

1. Akal = Fikir kebesaran Allah
2. Mulut = Cakap kebesaran Allah
3. Mata = lihat kebesaran Allah
4. Telinga = dengar kebesaran Allah

Ulama bagi tau untuk memasukkan kebesaran Allah di dalam hati kita, kita kena cakap dengan sekurang-kuranya 25 kali dengan  25 orang yang kita jumpa tentang kebesaran Allah Contoh :-

 "Allah Maha Kuasa makhluk tiada kuasa"
 "Allah Bagi rezeki"
" Allah yang menghidupkan"
"Allah yang mematikan"
"Allah memuliakan"
"Allah menghinakan"
"Allah menjadikan bumi"
"Allah menjadikan Matahari"
"Allah Adalah raja segala Raja"
"Allah maha Tinggi"
"Allah maha Kaya"
"Yang bagi Kita Kaya adalah Allah"
"yang bagi kita mudaharat adalah Allah "
"Yang mengizinkan kita bernafas adalah Allah"
"yang mengizinkan kita makan dan minum adalah Allah"
"Allah yang bagi kita tidur untuk berehat"
"Allah yang memerikan kita hidayah"
"Allah yang jadikan kita bijak"
"Allah yang membentuk rupa"
"Allah yang izinkan setiap benda bergerak dengan izin Allah"
" Allah yang izinkan si penulis ini untuk menaip"
"Allah yang izinkan kamu para pembaca untuk baca post entry ini"

Ulama bagi tau, tidak ada perkara yang berlaku di dalam dunia ini secara KEBETULAN.. Tapi semuannya adalah dengan Izin Allah.. Kuasa Allah dan takdir Allah. oleh itu betulkan percakapan kita..

Percakapan yang tidak mendatangkan iman..

A : wah, KEBETULAN pula saya jumpa ko sini pasar. Bah, aku belanja ko makan.
B : iyalah, NASIB BAIK saya jumpa ko, kalo tidak melepaslah rezeki aku kena belanja hari ini..

Percakapan yang mendatangkan iman..

A: Alhamdulillah, dengan izin Allah, Allah yang kasi jumpa saya sama ko ni di pasar. Jom, Insyallah aku belanja.

B: Alhamdulillah, semuanya adalah dengan Izin Allah, hari ini Allah bagi aku rezeki.. Alhamdulillah, Bah Insyallah, Jom.

semoga saya dapat amal dan kita semua dapat amal dan kita sampaikan, Insyallah =P

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fixed Deposit Calculator