Kelebihan Solat Dhuha

Kelebihan Solat Dhuha

Saturday, 18 August 2012

Pengalaman Ber "PBS" di Kota Marudu

Ahlan Wasahlan & Welcome to Sk Koromoko =)

Kalo terposting di pedalaman beli kereta 4 wheel

Pap !, pintu kereta ditutup

Wah, kembar oh kamu,.

Usik salah seorang cikgu, yang juga kawan abang saya di tempat saya ber PBS baru-baru ni. Kebetulan name tag saya saya pakai nama “Bani”.

Jadi banyak lah usikan guru-guru di sk koromoko. Sk koromoko adalah termasuk SKM (sekolah kurang murid) dan pula berada di pedalaman Kota Marudu P2. Ehem, jalan pun bikin takut. Kalau ada ibu mengandung pigi sana mengajar, kompon terberanak.


Cikgu Charles sedang mengajar murid

Guru-guru disini sangat baik dan sporting. Ada satau cikgu penolong kanan, nama dia Cikgu Charles. Saya ingatkan dia beragama kristian, tetapi sekali dia bawa saya bercerita agama, fuh, hebat orangnya. Imam di surau Kg Damai Kota Marudu. Cam saya juga. Irwin.. hahahaha (perasan kejap)

itulah antara keistimewaan nama bagi orang-orang Kota Marudu..heheheh 

Antara kata-kata yang berguna dia bagi ialah, “Irwin kalo jadi cikgu nanti jangan ajar anak murid ko cincai, sebab nanti anak ko pula yang kana ajar cincai oleh cikgu lain, hah jangan ko marah dii”

“irwin, ko tau kah? Orang yang paling banyak menulis di muka bumi ni adalah guru, balik-balik menulis, dan orang yang paling banyak berfikir di muka bumi ini juga adalah guru.”

“Irwin, kalau ko jadi cikgu, nasihat saya sama ko, kau jiwai apa itu guru, sebab guru ni special, tambah-tambah lagi ko terposting di pedalaman nanti, guru adalah segala-galanya. Kau lah doktor, kau lah segalanya. Pernah hari tu cikgu kena pangil oleh orang kampung, ada urang mau beranak, tapi nasib baik cikgu tau sikit-sikit.”


Time Perhimpunan


3 sahabat Do, Re, Mi 1,2,3 senyum,,,alamak teda gigi. hehehek

Meja guru, aku ganti tempat meja pak cik si Akmal Izzuddin. heheheh

Pedalaman pun ada astro bah ! ko ingat cincai..heheheh

"Ahhh, cikgu ambil gambar, lari-lari sia malu"...hehhehehek (budak-budak minta puji)


Sepanjang 3 hari ja saya ber PBS sana, saya boleh tulis satu buku sudah kalau saya tulis setiap apa yang cikgu Charles cakap. Sporting dan sangat hebat. Kata-kata dia macam orang yang tidak tinggal tahajjud.

Saya buat releks ja sama abang saya sana..hahahahha

Hari tu juga saya terbagi tazkirah sama GB dia, ehm x apalah yang penting GB dia ada fikir agama. Tapi mudah-mudahan Islam akan berkembang di sana Kg Koromoko. Sangat pedalaman. First time saya jalan pigi pedalaman di daerah sendiri. Dulu di pensiangan dan saliliran dan tempat sewaktu dengannya. 

Tambahan lagi penduduk sini kebanyakan dia bangsa Dusun, Dusun Kimaragan.. ada susah sikit saya mau faham, tapi Allah juga yang bagi faham. siok juga dengar Dusun diorang macam Rungus + sungai.

"Hongo walai nu"  (perkataan yang saya selalu guna di kampung)
"Sinonggo gia walai nu" (perkataan yang saya guna time bercakap dengan murid-murid) hehehek , dusun banyak cabang owh..

tapi apa pun, saya sangat seronok di Sk Koromoko..Minta-minta terposting si sana, Insyallah Amin. 


Nah tingu Video yang saya rakam,

video

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fixed Deposit Calculator