Kelebihan Solat Dhuha

Kelebihan Solat Dhuha

Friday, 29 July 2011

Mukaddimah kata pembuka blog vs ASB





Umur 20 tahun, simpanan duit dalam bank (X) masih RM XXXX. Berasal dari keluarga yang susah. Dah pernah dah, makan ubi kayu sebagai penganti nasi. Mungkin ada hikmahnya saya merasakan kesusahan tersebut, namun keadaannya tidaklah seteruk penduduk di Palastin, Afrika dan negara-negara dunia ketiga.

Pernah saya melabur dekat ASB. Fatwa kebangsaan Jakim kata harus dan halal, tetapi tiba-tiba pula Fatwa Selangor cakap Hukum ASB haram sebab terdapat sumber-sumber pendapatan yang tidak diketahui (Gharar). Lagipun saya sudah kaji, memang betul bank-bank yang menjalankan kewangan syariah, Mereka (PNB) tidak membenarkan mereka untuk membiayai sebarang pelaburan kepada dana ASB. Dan pegawai sekuriti syariah masih tidak mengiktiraf ASB sebagai pelaburan yang halal.





Nampak sangat kelemahan dalam pengurusan ini, takut nanti rakyat tidak lagi akan percaya kepada kerajaan, malah sistem Fatwa juga tidak menjalankan undang-undang Islam secara tegas.

Pertanyaan saya kepada orang yang bermuzakarah memutuskan hukum
(kalau kau baca post ini)

Mengapa ? kamu takut periuk nasi kamu hilang? Atau alasan, kemaslahatan ummat, kerana terlalu banyak pelabur Melayu Islam yang melabur di ASB, dan jika diharamkan takut ekonomi negara jatuh ? Itukah?

Fikir-fikir dahulu sebulum memutuskan hukum, saya tahu kamu arif tentang agama tetapi jangan fikir demi diri sendiri. Adakah kamu mahu menjual akhirat dengan Dunia sebagai gantinya?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fixed Deposit Calculator